À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V případě Američanů THE FALL OF TROY nejde zahájit popis jejich hudby jinak, než tvrdým útokem na stylová označení jako emocore, mathrock, progres hardcore a podobně. Navíc se nedá šetřit slovy jako psychedelický a ztřeštěný, jinak to opravdu nejde, vždyť THE FALL OF TROY své posluchače také nešetří a servírují jim hudební náklad zatěžkaný tunami tvrdých a křečovitě řvavých šíleností, kontrastních přechodů i pískavých nervozit, ale také odlehčených jemných melodií a vybrnkávaček. Základem je nestandardně pojatá mathcorová rytmika, která, spíše než držet pravidelnost tempa, má za úkol rozbíjet jakýkoli náznak systematičnosti a vytvářet kudrnatý podklad, nad kterým pak rozdováděné kytaře nezbývá nic jiného než vystřelovat do povětšinou značně psychedelických smyček šplhajících do pískajících vysokých tónů i „vzrajících“ hardcorových linek. V těchto kulisách razantně třeštící kytary (místy zdvojené, absence druhé kytary je prostě třeba alespoň ve studiu trochu zmírnit) se pak střídá agresivní vokál s dominanci přebírajícím čistým zpěvem, který mi svojí zvláštní ladnou melodikou evokuje příměr s bluesrockem. Mimostylové výlety a nezařaditelnost materiálu podtrhují zvonivé kytarové tóny a progresivně laděná, po instrumentální stránce na vysoké úrovni podaná, sóla. Je to kolotoč ostrého soundu protkaného však i jemností čisté kytarové oduševnělosti, vokálu bez problému se vrhajícího do hlubin nasrané vychraptěnosti, vřeštivé šílenosti i jemně ladné melodičnosti.
Uff, připadá vám, že je toho moc? Jo, je toho vážně dost, ale je toho přesně tolik, kolik je potřeba aby byla hudba opravdu plná, aby obsahovala vše od pevného jádra až po rozdováděnou hravost. Veselost střídaná nervní ztřeštěností i emotivní naléhavostí však nevytváří žádný zmatek. Je toho sice hodně, ale naštěstí ne tolik, aby se to proměnilo na zmatené neuchopitelno. Možná budou mnozí „Doppelgänger“ vstřebávat trochu delší dobu, ale lidem s oblibou v nápaditosti přinášejí THE FALL OF TROY zajímavý studijní materiál. Přestože je tahle trojice z malého městečka Mukilteo ve státě Washington pro našince poměrně neznámým pojmem, nejedná se o žádné začátečníky, byť věkem stále mladí týpci už mají za sebou mnohaletou hudební minulost a již bezejmenný debut (nahraný v době kdy hochům nebylo ani sedmnáct let) byl počinem zajímavým, byť v moři veškeré ostatní hudby značně ztraceným. „Doppelgänger“ už se snad stane dílem, které skupinu trochu zviditelní, rozhodně si to totiž zaslouží. Vždyť ze strany vlastních interpretů je snaha vidět - alespoň ta snaha dotáhnout vše k co největší dokonalosti, o čemž svědčí i účast producenta Barrett Jonese (FOO FIGHTERS, MELVINS), který po produkční a zvukové stránce ošetřil album opravdu slušným pozlátkem, přesně takovým, které podobně laděné hudbě sluší, tedy ostrým a čitelně výrazným soundem s dominancí hravé kytary.
V případě THE FALL OF TROY se zdržím obvyklého srovnávání se stylově podobně zaměřenými kapelami, mám totiž pocit, že by to vůči těmto hudebním „bejkům“ nebylo fér. Oni si nezaslouží, aby v jejich hudbě někdo hledal náznaky paralel s někým dalším. THE FALL OF TROY si zaslouží jediné, být přijati jako hudební zjev, který si v dnešním moři často s několika notami bezradně se trápících „tvůrců“ dokáže pohrávat s tunami hudební neotřelosti a je schopen přirozeně vybalancovat i postupy, které by většině ostatních sebraly veškeré iluze o vlastních schopnostech.
Hudba plná ztřeštěné rozdováděnosti, nepostrádající však logickou strukturu. Emocore bušící na lidskou psychiku i mathrock dožadující se pozornosti. Proměnlivost a bohatost, řvavost v uhlazenosti, lehkost v komplikovanosti. To jsou THE FALL OF TROY.
9 / 10
Thomas Erak
- kytara, vokál
Tim Ward
- basová kytara, vokál
Andrew Forsman
- bicí
1. I Just Got This Symphony Goin'
2. Act One, Scene One
3. F.C.P.R.E.M.I.X.
4. "You Got A Death Wish, Johnny Truant?"
5. Mouths Like Sidewinder Missiles
6. The Hol[ ]y Tape...
7. Laces Out, Dan!
8. We Better Learn To Hotwire A Uterus
9. Whacko Jacko Steals The Elephant Man's Bones
10. Tom Waits
11. Macaulay McCulkin
In The Unlikely Event (2009)
Phantom On The Horizon (EP) (2008)
Manipulator (2007)
Doppelgänger (2005)
Ghostship Demos (EP) (2004)
The Fall of Troy (2003)
Datum vydání: Úterý, 16. srpna 2005
Vydavatel: Equal Vision Records
Stopáž: 44:38
Produkce: Barrett Jones
Skvělé! Míchání všemožných žánrů už naplno proniklo i do hardcoreové scény, lépe řečeno do toho, co s ní alespoň okrajově souvisí. THE FALL OF TROY sice uvařili pestrý guláš, avšak velmi konzistentní a pikantní chuti. Barva vokálu a stejně tak nálady některých skladeb mi občas připomenou tvorbu THE MARS VOLTA, ale THE FALL OF TROY si přeci jen nehrají na přílišné umění, ale naopak hlavním atributem jejich tvorby zůstávají silné a příjemné refrény střídající se s nájezdy tvrdých kytar, čili i přes aranžérskou pestrost kladou důraz na písničku a díky tomu mi jejich tvorba tak šmakuje!
Hned zpočátku chci konstatovat, že se mi novinka od tria THE FALL OF TROY líbí. Instrumentálně skvostné album, které si nebere jakékoliv hudební konvence na milost. Co mi výrazněji chybí je hlubší emotivní náboj. Většina citu, která na mne z reproduktorů útočí souvisí s afektem a hysterií – mladíci jsou zřejmě velmi neklidní. Tam kde mne jiné skupiny strhnou do svých nálad THE FALL OF TROY sice způsobí pokles čelisti nad některými ekvilibristickými výkony hudebníků, nicméně jakmile se snažím proniknout za ostré hroty kytarových hradeb, nedaří se – což se mi nestávalo ani u chaotiků z PSYOPUS. „Doppelgänger“ nicméně rozhodně za pozornost stojí a hlavně, rozhodně si pozornost zaslouží. Sledovat neposednou trylkující kytaru, stejně jako ostatní nástroje a jejich souhru mi občas připomnělo situaci, kdy sedíte v šapitó a pasete se na umění cirkusových artistů.
Kdyby se Ross Robinson zbláznil, svolal pod pohrůžkou fyzického násilí členy někdejších At the Drive-In a donutil je natočit ještě jedno album se slovy: "Přestaňte do toho tolik třískat, ty tam za tim mikrofonem koukej pořádně intonovat, já vim, že to umíš, někdo mu do toho ječte ať to neni tolik sladký a vůbec, zkuste hrát trochu složitějc, to je teď děsně in, vezměte si příklad třeba ze Sikth..." ...vzniklo by asi něco podobného jako výše zkoumané album. Nic takového se ale nestalo a tak nezbývá, než ocenit muzikantské dovednosti a smířit se s tím, že jejich předvádění tak nějak převažuje nad "hraním písniček" se vším, co k tomu patří.
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.